Tentor.


Jag är så förbannat trött på det kunskapslotteri som en tenta innebär. Jag är trött på att man inte tar reda på en elevs faktiska kunskap utan förmågan att kunna memorera så mycket som möjligt. För mig är kunskap inte detta utan en process som tar tid. Det är för mig fullkomligt förlegat att låta folk på högre utbildningar skriva tentor, i alla fall vad gäller relativ kunskap och inte faktisk.

När ska det ges tillräckliga resurser för att kunna komma bort från detta?

Något annat som jag börjar blir lite skeptisk till är hur universitetsstudier tillhandahålls. Jag tänker på de som föreläser. I alla studier fram tills man slutar gymnasiet så krävs det att den som lär ut har en pedagogexamen, men på universitet så blir man utsatt för denna godtyckliga försöksverksamheten, där doktorander föreläser som inte har någon som helst pedagogisk examen. Det är en högre utbildning och givetvis ska man ha den kunskapen, men också kunskapen om hur man lär ut.

Nä dags att ta ett lugnande piller och läsa lite Marx och Rawls innan sängdags, för att ytterligare kunna maximera min kunskap i memoryspelet som kallas för tenta.

Sov gott.

Franci

Kommentarer
Postat av: Jennie

men du, har du kollat upp olika studietekniker? Och resultat/prov/tentor från tidigare årskullar på dina kurser? De brukar ge en hint i alla fall :D men du fixar dem , tentajävlarna!!!

2009-11-27 @ 22:25:19
URL: http://divan76.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0